tirsdag, januar 02, 2007

Min egen tv kanal på nett

Hvordan lager jeg min egen tvkanal på nett?
Nyhetsspillere finnes en del av fra de store aktørene på nyheter. Etter hvert har også NRK fått nyhetsspiller. Finnes det en måte å få sin egen nyhetsspiller? Jeg har snubla over noen som mener det snart eller nå er en realitet.
Så langt har jeg funnet dette.
www.channelme.tv
Det ligger en motor for automatiserte websider i bunnen, men det er åpenbart et opplegg på gang med å kunne laste inn videoer og lage en player. Følg utviklingen på www.kompetanse.tv Jeg kjøpte dette domenet i dag bare for å prøve. 19 amerikanske penger er jo billig for så mye morro.
På forsiden kan du se eksempler på hvordan dette er tenkt og de viser f. eks til www.baby.tv Det pekes videre til http://www.brightcove.com/ Dette ser for meg ut som at det er et selskap som selger en egendefinert player...eller lag din player. Her er kunder som CNN, Reuter, Sky m. fl store.
Jeg sjekker ut deres "for free" funksjoner. Jeg får tilgang til å laste opp video og legge på tittel og layout og valg av template rundt videoen, men grensesnittet virker med første øyekast noe tungt. Jeg får tilbud om å laste ned en encoder (se bildet) som tar masse videoformater og lager .flv filer. Det er altså flash eller .wmv som gjelder på serveren. Systemet virker ekstremt trekt og jeg gir til slutt opp å få testa funksjonaliteten. Jeg var på VPN via jobben på et litt treigt trådløst system i heimen, så kanskje var det heng der. Følg med videre...men ikke i natt
Gunnar

Ingen kommentarer: