onsdag, juli 16, 2008

Online hytteliv.

Det er mange år siden nå. TV på hytta, det skulle vi ikke ha. Den første tilsnikelsen var bare en sort/hvitt 14". Den var ikke så farlig. Deretter gikk det nedoverbakke, eller oppover ettersom en ser det. Jeg vant en farge-TV fra Sony og synden bestod vel ikke i om det var farger eller ikke. En PC kom snikende for på regntunge dager .. at fruen kunne spille litt kabal og sånn.
Men bredbånd det kom først i år. Denne lille bloggen skulle handle om mine observasjoner knyttet til nettopp det.
I år kom halvbredt bånd via mobilen, Nokia N95 og et abbonement som tillater sånt. Kanskje er det ikke noen stor nyhet for barka Apple-freaks, men jeg er ikke der. Først fikk jeg bare blåtann-modem til å fungere. Med kabel og driver krasjet Nokiaen. I dag fikk jeg nyss fra min venn John Inge Johansen alias Lonelyrider at hastigheten via USB kabel er vesentlig høyere enn de trådløse varianten, og jeg gravde meg ned i settingene. Utfordringen er litt større på Mac enn PC da ikke NokiaSuite støttes. Vips så var det på plass og speedometret fra ITavisen forteller at jeg nå kan surfe med hastighet rundt 1 Mbit ned og 350 kbit opp. Bluetooth er ca 30 % lavere. På PCen måler jeg omtrent samme verdier. Men så viser det at dette varierer med tid på døgnet og sikkert hvilken dag i uka. På sett og vis er jeg forvirra. variasjonene er store. De beste målingene får jeg midt på dagen.. Det er jo fellesferie og sola skinner.
PS, speedtest.net viser jamt høyere verdier enn itavisen.

Ingen kommentarer: