mandag, februar 09, 2009

Best quality ever on Youtube

NB! Må sees i HD, og det får jeg ikke "embeddet", så klikk deg inn på Youtube og velg HD etter å ha lest dette. Jeg har lagt ut denne på Youtube for å vise potensialet i Youtube videoer. Det er ikke innholdsmessig noen stor kunst, men jeg har ikke sett noe som ser bedre ut. Her følger produksjonsprosessen. Dette blir litt nerdete:
Filmen er skutt med HF10 fra Canon i 1080i med 18 mbit/sek datamengde. Den er tatt inn i Apple med Final Cut Pro redigering i ProRes. De lange "GOPene" blir dermed gjort til "Raw" eller "I frame only", som det også heter. Dermed kan jeg redigere stoffet uten at prosessoren går varm. Jeg bruker en bærbar Apple med 3 giga internminne, så transkodingen gjennom "Log and transfer", tar litt tid.
De drøye tre minuttene utgjør en fil på over 3 Gbyte når jeg spiller den ut som "self contained quicktime fil".
Så åpner jeg Compressor, enkodern som følger med FCP-Studio-pakka, og lager en mpeg4 (mp4) fil med bare 5 mbit/sek størrelse. Da er fila 114 Megabyte. Den jobben tar også litt tid. Raskere enkodere finnes, men kanskje er det ikke lurt med sluv i denne prosessen. Hard pakking med kvalitet, tar tid. Til slutt laster jeg det ferdige produktet opp til Youtube. Hva hadde skjedd om jeg ikke kompremerte så hardt i Compressor? Jeg har lov til å laste opp 1Gigabyte til Youtube. Spørsmåler er ... Er min Compressor eller Youtube´s egen enkoder best?

Ingen kommentarer: