søndag, mai 24, 2009

Kartdata og GPS


Min Nokia telefon har GPS, men brukbare kart bare der det er veier. Men posisjonen kan jeg hente og plotte inn på turkartet. Dagen før forrige tur ville jeg bare sjekke ut om jeg også kunne bruke Nokia Sportstracker. Det er et program som følger meg og tegner "kartet". Egentlig tegnes bare en strek som jeg senere  kan importere  i Google Map. I tillegg telles skrittene. 
Da oppdaget jeg at alt som ble levert var data med grader, og posisjonen på mitt turkart er i noe som heter UTM. På nettet fant jeg et gratisprogram som heter nettopp UTM data, og vips så hadde jeg det jeg trengte. Det er de tre tallene  i midten som er  interessante. De finner  jeg igjen på kartet mitt  og da vet jeg hvor jeg er. Men når det er sagt har jeg i dag kjøpt meg håndholdt GPS for  turgåing, og det er noe ganske annet. Jeg kommer  tilbake til det. Men nå kan du i alle fall (se bildet) se  og plotte inn hvor jeg bor.

Ingen kommentarer: