lørdag, desember 19, 2009

Livestream har fått konkurranse.


Webkamera ble født i 1991. Det var på den tiden jeg kjøpte min første CDROM og skrev om fremtiden hvor databransjen ville utfordrer kringkasting. I dag er video som strøm eller klipp på nettet en selvfølge og jeg sitter gjerne med Youtube samtidig som jeg ser på TV.
Jeg følte en port åpnet seg mot ordentlig WebTv da Mogulus ble lansert for ca .to år siden. Litt under i høyre marg på sida mi finner dere BloggerguyTv som ruller døgnet rundt med ca. 50 av videoene mine på Youtube. Jeg må forresten se å få fornyet innholdet. Jeg kan gå direkte "live" inn i sendinga fra profft kamera, web-kamera eller mobiltelefonen min via lenke til Qik.
Men nå er det konkurrenter der ute.
Bladet Streaming Media Magazine har testet sider som tilbyr denne typen "TV" og de har satt opp følgende kriterier for å komme i betraktning.
  • Det må være mulig med direkte overføring fra wekamera.
  • Videostrømmen må kunne tas opp som fil samtidig.
  • Det må være mulig å legge videoen inn på annen side med "embedding" av kode.
Disse sidene oppfylte kriteriene:
blogTV, Justin.tv, Kyte, LiveCast, Livestream, make.tv, Stick, Twitcam, ubroadcast, Ustream, Yaika.
Av de som ble vurdert men ikke fylte alle tre kriteriene, bør nevnes:
Flixwagon, Qik, LiveVideo,Veetle, TwitVid, 12seconds.tv, Glomera, Mobatalk og yfrog.
Jeg har ikke vurdert alle disse, men kommenter gjerne nettstedene om dere der ute har eller gjør dere erfaringer.
Mer om dette og "streaming" kan du finne her

Ingen kommentarer: