onsdag, februar 24, 2010

Jeg har prøvd JVC GY-HM100

Kamera er lite og hendig, men jeg syns ikke jeg har den kontrollen jeg er vant med. Jeg leter etter et lite kamera som leverer høyere datarate enn 25 Mbit.(HDV) Nrk har nå laget Programbank (serverløsning) for HD produksjon, og kravet er minimum 35 Mbit (Long GOP) på opptaksiden. Dette kamera oppfyller dette kravet rent teknisk, men det er som kjent mer med et kamera enn hvordan det ivaretar bits and bytes. Optikk f. eks. Jeg tror de som er vant med å lene seg på bruk av automatiske funksjoner, vil være bra fornøyde, men som sagt liker jeg full kontroll. Det innebærer f. eks. at når jeg fokuserer vil jeg se hvor mange meter unna det er. På LCD skjermen i kamera ser oftest bilde fint ut, men noe ganske annet kreves når jeg ser bildet på en 37++ flatskjerm. Kamera var videre lite følsomt lysmessig. Det som er flott er at kamera kan forveksles med amatørutsyr. Lydinnganger og håndtak kan skrues av. Noen ganger, i noen land, kan det bety at du får gjort en jobb. Det vil videre være bra på mine reiser i Afrika å ha dette som et reservekamera.
Nå er jeg inne dagen derpå og ser hvordan jeg i videoen slet med manuell fokus. Derfor har jeg her laget en ny test i full Auto. Den kan du se i 720p eller til og med 1080p. Den imponerer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Gunnar! Det var moro at du var innom blogen min. Jeg svarte, men ikke her på din blogg. Dermed vet jeg ikke om du har lest svaret. Her finner du derfor en kopi av svaret:

Hei!
Det var kjekt at du tok deg tid både til å lese og kommentere.
Jeg tror vi alle berøres av alt det fryktelige som vi opplever gjennom media – og det ser ikke ut til å bli mindre av det…

Håper at denne bloggen (100Lysglimt) kan være med på å formidle noe av det som midt oppe i alt det svære så lett forsvinner – de små lysglimtene som er i et hvert menneskes liv – hver dag.
Betegnende å se på dagsrevyen i går under reportasjen fra Chile- I bakgrunnen passerer to lokale menn. De snakker sammen, og du hører den ene le…

PS
Jeg har lagt ut mange innlegg siden du var innom ;)