tirsdag, juli 13, 2010

Hvor kul er egentlig iPad?

Nå har jeg prøvd det nye vidundret i noen dager. Det er vel nå jeg bør gi en tilbakemelding, skuffelser og oppturer. Jeg er i utgangspunktet profesjonell Mac bruker, men har ikke tilegnet meg hverken iPhone eller -pod.
Jeg tenker i skrivende stund på at miniPcen i liten grad slo an i markedet. iPad-en er enda litt lettere og tynnere, men markedsmessig skulle det vel gå ut på ett. Vi snakker om en liten greie som er gjerrig på strøm og du kan surfe på internett med. Selvsagt kan du spille musikk og se video samt bilder på den. Dette kan jo en hver anstendig mobiltelefon i dag. Men så har det altså blitt laget små programmer, apps (applications) til Apple sine produkter...alt som begynner på i og fortsetter med stor bokstav. (Hvorfor?) På en måte tenker jeg at iPade er god om disse appsene fungerer godt. iPad har GPS og den er raskere enn mine Nokiatelefoner. Det gjør at programmer knyttet til bærbart bruk og sosiale medier fungerer særs fint.
Tastaturet er så langt ikke utstyrt med norske særegne bokstaver. Det gjør det vrient å blogge og henge med på f. eks Facebook. Også mailskriving blir dumt. Tastaturet kommer opp på skjærmen avhengig av behov i programmet. Enkelte applikasjoner for iPhone har faktisk eget tastatur og her er det æøå. Videre mangler tastaturet tab og piler for å bevege seg rundt i teksen. Alt i alt funker ikke tastaturet som et fullverdig tastatur, ikke for meg i hvert fall. Det finnes som ekstrautstyr, men da er vel noe av bærbarheten borte.
iPaden er raskt "oppe" og jeg surfer like raskt som på Mac-en. Jeg antar at hurtigheten bl. a. skyldes at iPad-den ikke multitasker. Bortsett fra at du kan spille musikk samtidig med andre ting, stenger den av, eller går i pause på det programmet du forlater.
At iPad kommer til å bli en suksess for Apple, er jeg ikke i tvil om. Alt Apple leverer er pr. def. hyperkult for de som er i den "menigheten". Og det må sies. Greiene virker, ... hver gang.
Største anliggende mot Apple, er att alt heter kjøpe. Du får ikke startet iPad før du har lagt igjen kontonummer og registrert deg hos Apple Store. Mye av tiden jeg har brukt på denne greia så langt, er til å shoppe rundt i butikken deres etter artige apps. iPad har så langt vært en tidstyv. For å illustrere kan jeg nevne at jeg lastet ned, (for FREE) applikasjonen Bubble Popper Free. Det viste seg å være 221 luftbobler, altså bobleplast av den typen en pakker varer inn i for at varen ikke skal gå i stykker. Boblene sprekker når jeg trykker på dem og lyden er samplet :) Etter å ha trykket alle 221 boblene, kommer det opp et identisk nytt ark med 221 bubler. Er det kult? Ja det er nok det.

Konklusjon:
iPad kommer til å slå an, ikke fordi den er så unik teknologisk, men for den er et stort smykke som eieren kan vifte med, og innimellom kan den også være nyttig fordi du ikke behøver å ha med deg stor-Macen eller PCen. Men norsk tastatur må komme snart. iPad har den den beste handtering av mail og kalender jeg har sett. Videre kan en lese bøker og blader på den. Egentlig var det vel der det startet, som en Kindle-knuser.
Jeg savner kamera, minnekortleser, USB port, brukerprofiler og ved surfing på nett vil ikke Adobes greier, Flash og .pdf, fungere. Dessuten må jeg ha en PC/Mac for å dra det hele i gang.

1 kommentar:

Bloggerguy sa...

Takk Kai Aage, Nei det visste jeg ikke. Det følger sjølvsagt ikke med noen bruksanvisning hverken for internasjonale eller norske brukere. Jeg får ikke prøvd det da iPad-den nå er overlat til kollega som også vil sjekke ut greia.