fredag, juli 23, 2010

HytteTv i 20 år

I 1990 var jeg på studietur til USA og Canada. Jeg og en kollega besøkte Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) i Toronto. Temaet var "Multimedia" eller mer tydelig fokus: Hva gjør databransjen som ligner TV. Dette er en digresjon. men interessant nok..., kanskje mer i en annen blogg. Som en del av programmet var det lagt inn et besøk hos Canadian Broadcasting Corporation (CBC). De oppfordret til å legge igjen visittkort og ved det, bli med i loddtrekning av en Sony TV.Etter at jeg var vel hjemme, fikk jeg en mail, eller kan det ha vært fax, (dette er jo tross alt 20 år siden), fra Sony i Canada. "Du har vunnet en 14" TV. Gleden var kortvarig. Hvor kjekt er det med en premie i NTSC eller kanskje SECAM (henholdsvis Amerikansk og Fransk TV-system)? Dessuten tilkommer frakt fra andre sida av kloden, trodde jeg.
Etter å ha summet meg noen dager, besvarte jeg henvendelsen og fikk svar at jeg kunne ta kontakt med min lokale/nasjonale Sony importør. Det gjorde jeg. De gratulerte meg, men hadde ikke hørt noe om saken. En måned etter fikk jeg ny beskjed fra Sony på Kaldbakken med spørsmål om jeg kunne komme å hente en TV. De tok ikke inn 14" til Norge, om jeg ville ta til takke med 21" Triniton, Stereo, Fjernkontroll etc? Topp sak. Utsalgspris 8600,-kr. (Bilde 2)De hadde funnet fram stills-kamera for å dokumentere for Sony Canada at dette gikk rett for seg. Dessuten var Sony Norge veldig glad for å kunne høyne størrelse og kvalitet når de ikke selv betalte, men kunne sende regninga ut av landet.
Nå hadde jeg jo TV, så denne havnet på hytta. Vi skulle ikke ha TV på hytta, det var idèen, men den idèen var allerede brutt da ungene hadde forlangt barneTv.... en sort/hvitt, gul plast/tv stod i en krok allerede. ( Se bilde1)
Premien havnet nå sentralt på hytta, Antenne på taket ble anrettet, og nå har det gått 20 år. Den har stått der sommer som vinter, (og vi fyrer ikke når vi ikke er der). Den virker suverent fortsatt, men bildet har som dere vet krympet ( 16:9 ), og RiksTv har gjort sitt inntog. I dag bar jeg den ut på verandaen etter dagstilbud på Lefdal. Nykomlingen heter Saga, er 37" og kostet meg 2490,- kr. Jeg må bestemme meg om dette er det jeg vil innen 30 dager. Og om dette er vår nye hytteTv, kan jeg aldri tenke meg at den varer 20 år. Det er nå så, men jeg ser nå, (bilde 3) at 16:9 formatet ikke er direkte hyttevennlig. Den konkurerer liksom med peisen om noe.

1 kommentar:

Bloggerguy sa...

I går gikk Saga ut døra. Godt at foretningen tar tilbake godsakene i 30 dager. Bildet var for dårlig fra siden. Men Lefdal i Fredrikstad hadde solgt ut alle billige modeller pga. tordenvær nylig.
I daghentet jeg en Panasonic 32", så nå får vi se om den kan ta opp konkurransen med den gamle "hunden"