torsdag, august 23, 2012

WiFi camera

Jeg har tidligere undret og gledet meg over at iPhone brukt som kamera topper opplasting på nettstedet Flickr. Selv tar jeg absolutt oftest bilder med telefonen. Det er på grunn av behandling av bildene på appene, men også at jeg slipper å gå via en PC for å publisere dem på nettet. I sosiale media, Facebook, Instagram, Tvitter osv. er også geotagginga automatisk med.
Denne funksjonaliteten har nå kameraprodusentene  sett og de kommer alle med innebygd WiFi.
Det vil si at fra kamera kan vi direkte eller  indirekte via telefon eller nettbrett, komme  trådløst på internett
Noen av dem kan sees fra smarttelefonene via dedikerte apper. Andre når Dropbox eller Flicker. Det  viktigste er  nok å ha støtte for Facebook.  De fleste tilbyr egne Cloud-løsninger fra  produsenten. Sonys Bloggie Live (nederst på bildet) streamer full HD video. De sammarbeider  med Qik, men denne tjenesten nedskalerer til maks 640 *480.

EyeFi er en enkel løsning hvor WiFi teknologien er bygget inn i et SD-kort.
EyeFi overfører  bildene  til en server eller du kan sette opp kortet som en "Hot Spot" og bruke smarttelefonen som mottaker eller et mellomlager.
Fordelen med EyeFi er at du får overført  fra alskens kamera f.eks. speilreflekskamera. Den overfører også video, men dette tar tid.

De som nå virkelig tar opp konkurransen med smarttelefonene  hva  fungsjonalitet angår er Nikon. De annonserer nå kameraet S800c med  Andriod operativsystem. Det skal ha alle smarttelefonenes app. muligheter utenom telefoni, og fortsatt være et fullverdig "Point-and-shoot"- kamera.
Der er 10 ganger zoom og 1080P video. Jeg får komme tilbake til dette når jeg får tatt i det. Foreløbig er det bare skryt.... Men for å være ærlig. Dette har vi sett komme.  

Ingen kommentarer: