søndag, mai 20, 2007

Kompetanse.tv

Dette er videokanalen til NRK Kompetanse på nett. Nå kan hvem som helst lage en tilsvarende kanal. Kall det Sykle-til-jobben.tv eller Rignes.tv om du vil. Alle kan lage en nisjekanal. Det slår ut vanlig tv hva funksjonalitet angår. Du kan se den i fullscreen eller med en rekke ekstra funksjoner ved siden. Tv eller video på nett har "added value". Her kombineres community, Facebook, om du vil, med tilsvarende bildegalleri, vennelister, video, diskusjonsforum, blogg og spillelister.
Muligheten for direkte "voting" og tilbakemelding er en selvfølge. Det følger også med et postsystem. Hvem som kan være venn, eller hvordan jeg inviterer inn venner vet jeg ikke ennå. Som eier av kanalen kan jeg hente inn videoer fra en rekke "hostere" av video som f. eks Youtube, Brightcove osv, men jeg kan også laste inn videoer på tvkanalen. Dette gjøres med programvaren fra www.videoegg.com. Jeg kan videre "grabbe" fra en drøss videoleverandører (se bildet).
Jeg kan sette opp spillelister for de som vil følge kanalen ut fra en logisk rekkefølge.


Prisen for herligheten er ca 180 kr. Jeg tror det er en engangsavgift for domenet. Jeg kan få hjelp til å lage tvkanalen mot et ekstra gebyr.

Ingen kommentarer: