torsdag, juni 07, 2007

Ny flat-tv del 2 eller er det 3?

Jeg har fortsatt ikke fått flat-tv. Presset fra jobben er stort. "Også du da , som er den største geeken av ..." Kanskje behøver jeg ikke å forhaste meg. Den nye naboen i hybelleiligheten bak oss, d.v.s. i nabogata, har stor flat skjerm. Det er sikkert 4o meter over til hybelleiligheten, men tven er svær. Se dette bildet. Jeg er nær ved å kunne lese teksten fra kontoret mitt. Rett nok har mitt Lumix kamera 10 ganger optisk zoom, men dere ser poenget. Nei, poenget? Folk vil ha store skjermer. Når EBU målte gjennomsnittlig betraktningsavstand for den europeiske familie for 15 år siden , var den 2, 6 meter. I fjor var den 2,7 meter. Vi snakker her om avstanden fra sofaen til tven i det europeiske hjem. EBU har fastslått gjennom tester at på den avstanden er det best med maks 32 tommer og at det ikke er noen vits i å øke oppløsningen over 720p (progressive) bilder. Dvs. 50 hele bilder i sekundet. Dermed mener de at Sony og de andres higen etter 1080i er bortkastet. Vel nå ser dere at naboene vil ha store skjermer, og jeg blir altså mobbet pga. min 20, eller 21 tommers reserve-tv. Som dere vet er jeg opptatt av at bildet har krympet 25% i og med innføringen av 16:9, og jeg sliter litt med å se om vi får regn eller snø... men jeg kan altså bare gå inn på kontoret og kikke inn i stua til naboen. PS, Han har ikke skaffet seg gardiner ennå.

1 kommentar:

Unknown sa...

Nå hørte jeg nettopp en kar fra BBC på fagdagen i NRK, og han fortalte at i BBC regner de ikke 720p som HD-TV engang. Det er SD!
Og BBC produserer kun 1080p. Så da kan jo EBU si hva de vil...