søndag, mai 23, 2010

Ansiktsgjenkjenning på nytt VJ kamera fra Canon

XF 305 heter nykommeren som slippes i markedet i juni, men jeg fikk sjangsen til å kikke på dette kameraet i en ganske kort stund. Og det har ansiktsgjenkjenning. Jeg setter kamera i autofokus og peker på min kollega. Da omfokuserer det og rammer inn persjonen. Når jeg har to personer i bildet rammer den inn begge. Jeg antar at kamera gjør et kompromi. En annen nyhet er at sideskjermen lar seg skyve ut på begge sider. For videojournalistister har det vært ugreit å sette opp folk mot hverandre. Alle blir sittende med nesa pekende fra høyre mot venstre i bildet. Kamera har såkaldt full HD, 1920 * 1080 og tar opp i 50 Mbit /sek på 2 CF kort. Det er billig opptaksmedium i forhold til konkurrentene som bruker SXS og P2 brikker. En nyhet er at endingen i filene er .mxf. MXF er en "wrapper" og på dette kameraet brukes Mpeg2 koding i 4:2:2 sampling. MXF kan i prinsippet inneholde hva som helst .... omtrent som .mov og .avi. Men MXF er en standarisert innpakking som tillater metadata (data om videoene, opphavsrett, f. eks) NRK oppbevarer nå alt av video i sin "Programbank" i nettopp .MXF.
Canon sikter nok med dette kamera mot videojournalister med foto/teknisk innsikt og produksjonsmiljø i ryggen. Der er "BNC" plugger på siden, SDI, Gen Lock og TC inn/ut. Der er flere proffe kontrollfuksjoner, peaking, waveform-meter, vector scop. Utgangenwe jeg finner er komponentsignal, SDI, HDMI og USB. Jeg greide å laste inn klipp i Final Cut Pro via "XDCAM Transfere" men hvordan jeg kan nyttegjøre meg MXF og metadata videre i produksjopnen, vet jeg ikke nå. Kameraet må vel komme i handelen først.
Størrelsen og vekten er ikke avskrekkende. I forhold til Z5 og Z7 fra Sonys HDV produksjonslinje, blir dette kamera bare ubetydelig tyngre, men det er mindre enn EX3 som kvalitetsmessig er nærmere å sammenligne med.
Jeg misliker at fokusmarkeringen (i meter) er plassert under et deksel og ikke er mulig å se uten å legge hodet godt på skakke. Det er forøvrig det samme på EX 1 og 3 fra Sony. Dette løser jeg med gaffatape og penn. Etterhvert tror jeg kamera vil bli betydelig omtalt. VJ kamera fra Canon har vel ikke solgt spesielt bra i Norge så langt, men jeg tror det vil løsne med dette produktet. Forløperne A1 og H1 har solgt riktig bra i USA. Jeg ser at kameraet averteres for 8000$ og lillebrorer XF 300 for 6000$ Den mangler utgangen med SDI

Ingen kommentarer: