tirsdag, september 07, 2010

Gaza

Det er spesielt å være i Gaza, eller på Gazastripa som det heter . Stripa er tettere befolket enn Hong Kong, får jeg vite. Det er internt fordrevne flyktninger her, men det ser ikke ut som de leirene jeg har sett før. Folk er stuet sammen i de få leilighetne som stå igjen etter bombingen for to årsiden. videoen under har en slags rekkefølge nedenfra .
Det var alvorlig strengt og selvfølgelig med filmforbud på Israelsk side. Men nå har vi fått gjort det vi skal og jeg tar sjangsen på å tøyse litt med videoblogging i emigrasjonen på palestinsk side. Det gikk veldig bra.


De sier det fortsatt kan finnes blindgjengere. 2 år etter? Ups, da gjelder det å trø varsomt. Vi er i et område mot kanten av den ikke sonen ingen skal bevege seg i. I alle fall ikke palestinere. Ikke desto mindre så jeg at noen med fare for å bli skutt, hadde plassert det palestinske flagget midt inne i "døsonen" for å provosere Israel.


Koridoren over døsonen er lang og jeg har grudd meg til å bære alt videoutstyret. Men et par palestiner tjener til livets opphold ved å trille eller bære for oss. Godt koridoren er godt or noe. Men det er ikke mange som kommer over grensen denne morgene. Det var oss og en par hjelpearbeidere, så fett er det nok ikke.


Andre dagen på Gazastripa får vi høre at situasjonen tilspisser seg i forhold til forhandlingene med israel. hamas har gjort flere forsøk de siste par døgnene for å punktere fredsprosessen.


Regjeringskvartalet er i ruiner og pussig nok er det noe av det siste som rives. Kanskje er det fordi det skal stå som et monument over tragedien slik at folk skal og minnes hvordan Israels herjinger i 2008 så ut. ( Som om det er lett å glemme, liksom..!)

Ingen kommentarer: