onsdag, september 08, 2010

Mere rart i Jerusalem og Betlehem

Portene har navn etter hvor de peker. Jeg går inn Damaskusporten. Jeg har fått i oppdrag av kona mi Anne at jeg skal skaffe to sauer til julekrybba vår. Noen har spist opp sauene ?! Jeg er på jakt ette Via Dolerosa for det er en god idè å ha sauer fra den gata Jesus gikk med korset. Det skal vise seg at det er mest kremmere der i dag. De er så pågende at jeg gir opp men går inn i en suvenirbutikk i den muslimske delen. "Ja, han har sauer", men leter lenge under benker og bakerst i skap. han finner tre forskjellige både i utførelse og størrelse. Men jeg skal få dem særs billig da han vil slutte å selge sauer, eller julekrybber tolker jeg da... Hva betyr det? Tilspisser klimaet seg i gamlebyen, eller er han bare en lur gammel kremmer?


Jeg vil se mer av muren. Jeg ber om et bilde ser jeg ser den slynge seg gjennom landskapet. Vi reiser ut mot Betlehemsmarkene. Det har skjedd litt av hvert siden Jesu tid. Muren bl. annet, og en del utbygging. Utbyggingen står slitte i dag. Det er stopp en stund mens det forhandles i Washington om hvor muren skal gå... om fred i midtøsten? Men jeg ser at mye står på spill og mye må rives av setlerviksomhet. Jeg lærer at en setler er en som bor på okupert område av politiske grunner.


Det er dagen før siste fredagen i Ramadan. tusenvis av mennesker strømmer til Jerusalem. Også fra Betlehem kommer de i strie strømmer, men isralittene har stegt veien. kun sånne som oss, eller de med gule skilter kan passere. Muslimen må gjennom en smal port. Den besøker vi.


Store og små klager kan du bringe frem for gud i dine bønner. Det er sikkert godt for jødene å ha en muren å klage ved. Nå har jeg ikke lest meg opp på den historiske og religiøse bakgrunnen for muren, men det ser litt rart ut, eller hva?

Ingen kommentarer: