fredag, november 05, 2010

GoPro camera.

Jeg fikk det i hendene i dag. Lite og søtt. I reklamen presenteres det som et produkt for ekstremsport. Jeg driver ikke akkurat med det, men når du ser videoen under er det kanskje noen likhetstrekk. Først prøvde jeg stillsfunksjonen. Linsa er sannelig vid. Se bildet.

Da jeg skulle hjem fra jobb med mopeden min, valgte jeg å feste det med sugekopp på skjermen foran. Jeg satt det i 1080*1920 progressiv, 25 bilders modus og antok at automatikken fiksa det meste. Det gjorde den, men det er solnedgang i ryggen og etter hvert gjør skyggene at det blir litt støy. Du ser det gjennom skogen. Jeg kjører normalt ikke i skogen, men i dag filmet jeg jo og jeg håpet på en vidvinklet effekt med trær som farer forbi. Den effekten hadde nok blitt bedre med en forgrunn. Det tenker jeg på neste gang.
Nå blir det litt kjedelig å se 15 minutter uten klipping, så jeg har tidsforkortet med et par klipp, og så "speeder" jeg opp 3-5 ganger. Det gjør at kjøringen kan virke hassard, men jeg er en forsiktig mopedist og tar ingen sjanser... lover.

GoPro trenger altså en del lys, men ellers imponerer det. Det virker som kontrasten / gammakurven er rimelig bratt, men det er jo tøfft nok det også, til sitt bruk.
Redigeringsmesig hadde ikke Mac-en min noen problemer med å se filene uten noen ekstra driver. Formatet på minnebrikken er AVCHD, så for å få best mulig kvalitet, pakket jeg filene om til Apple Pro Res 4:2:2 ved å bruke gratisprogrammet MPEG Streamclip. Så gjorde jeg den enkle redigeringen i Final Cut og eksporterte til Youtube som Apple TV format (H.264 Mpeg4).
Jeg kommer sikkert tilbake med mere om Go Pro etter hvert når jeg har flere erfaringer..

Ingen kommentarer: