tirsdag, desember 07, 2010

Qik eller Bambuser

Jeg har fått iPhone 4 og har lastet ned siste versjon av Qik og Bambuser. Dette er to tjenester som tilbyr Live Streaming av video. Begge har ekstra funksjonalitet som chat, men Qik tilbyr nå videosamtaler mellom to mobiler. Det ser ut til at jeg ikke får justert videokvalitet på Qik Pro. Derimot har jeg fått en del videoefekter jeg kan legge på direkten. Eksempel er sort/hvitt Sepia, X-ray m.fl. Disse opplever jeg er lett å komme borti med fingeren på telefonen og dermed bare dumt. Begge programmene kan automatisk sende koordinatene hvor jeg befinner meg. (Geo-tagging)

Bambuser: Jeg har her satt kvaliteten på videoen i best mulig. Det samme med lyden. Jeg ser umiddelbart streamen, men det hakker litt. Jeg ser videre at mobilen sender hele kvaliteten i etterkant slik at et par minutteretterpa spilles videoen i "full" kvalitet. Jeg kan etterpa laste videoen ned i .flv format og størrelsen / kompresjonen på videoen var 1,227 Mit/sek.


Her kommer samme test fra Qik.

Jeg laster her ned videoen etterpå i mp4 format. Størrelsen på videoen er betygelig mindre, 176 * 144, og kompresjonen 777,54 Kbit/sek.Hos meg skjer det ingen ting når jeg velger HD visningsknappen, så det kan meget godt tenkes at det er noe jeg ikke har fått med meg av kvalitive opsjoner ved opptak på iPhonen.

Ingen kommentarer: