lørdag, mars 05, 2011

Visuelle dager

I 1990 fikk jeg stipend for å studere multimedia. Multimedia var på den tiden lysbilder etter hverandre med lyd. Man brukte typisk to lysbildeapparat og kunne få til overganger eller fadinger mellom bildene. Det jeg så komme, og ville studere, var hva digitaliseringen av lyd og bilde ville bety av konkuranse for foto og tv industien. I 1991 kom den første CD-ROM spillern for hjemmebruk. Jeg kjøpte den for stipendmidler på Comdex i Las Vegas.
Vi fikk rett når det gjelder verktøyene, at det ble mulig å redigere video og lyd på hjemmemaskiner, men kampen om sofakroken har enna ikke dataindustrien vunnet... eller hva?
Jeg drar litt på smilebåndet når jeg nå 20 år etter inviteres til å lære å lage multimedia show under Visualdays på Institutt for Journalistikk (IJ). Det har i de seneste par årene blitt stor interesse fra fotojournalistene for video på DSLR kameraene. HD kvalitet og en enkel distribusjon på nettet hjelper. Og jeg syns det er flått. Det oppfattes som et nytt medium. Det taler til estetikken, fotokusten. Og det er mere varig enn daglige nyheter eller bilder på papir.
Under Visualdays, som forøvrig også er et selskap som underviser dette, brukes Vimeo som
"host" av videoen eller verktøyet Soundslides, men med denne kan ikke video legges inn. Redigering sker typisk ved Premiere pro eller Final Cut (Mac). Se mer om arbeidsflyt her. Klikk her under for et eksempel fra Den Norske Opera.

Ingen kommentarer: