onsdag, februar 16, 2011

Video editing on iPhone

Jeg har gjort en rask vurdering av noen apper for videoredigering på iPhone . Iphone´s kamerarull har enkel redigerer ved at en kan dele opp orignalfilen i nye småsnutter. Dette gjøres ved jusering i endene. Så lagres klippet som nye klipp Det er lurt å ha litt tamp i for- og bakkant av opptaket.

Splice funker godt til å slå sammen klippene. Filstørrelsen ser ut til å bibeholdes gjennom denne flyten. Velg rett rekkefølge med en
gang selv om det går greit å bytte rekkefølge i programmet. Ungå effekter og overganger. Tillater lydpålegg / kommentar men det er begrense kontroll med nivåene så langt jeg ser det nå. Det har vært et problemet at Slice har krasjet under sluttrendering, men det skal nå i siste oppgradering være fikset. Den er "nondestructive".

I-movie (bildet til høyre), er rimelig anderledes både fordi du får opp filmstriper ved valg av nye klipp, og fordi funksjonene baserer seg på å dra med fingeren samt risting på teleonen. Det blir for unøyaktig. Det virker liksom bare av og til. Det er for lite av det vi trenger og for mye knoting på å legge sammen og justere klipp. Justering av lydnivå er heller ikke bra.

Reeldirector virker mer "proff", men trimming eller splitting sliter da knappene ikke "tar trykkingen" min. Ved preview hakker videoen. Programmet sliter altså med prosesseringen ved avspilling.

1st. Video virker proff i betydningen at jeg finner funksjoner en app for redigering bør ha. Lydspaker, flere layers med lyd. Insert video. Vi velger først hva slags prosjekt vi skal jobbe med. Bilder, lyd eller video. Derretter må alle aktuelle klipp importeres i en slags bibliotek. Nå omkodes videoen.
Minus er at jeg ikke får lydmessig preview ved klipping. Det har ikke de andre heller. Til slutt lager jeg videoen via "render" funksjon og eksport til det interne biblioteket (kamerarull) Jeg kan sende videoen til Youtube. Men et viktig anliggende er at 9 sek. video har vokst fra 2,8 mega til 12,3 mega. Det er mye. 1 min blir da over 120 mega (tilsvarer 12 mbit/sek).

Konklusjon: Om vi skal sette sammen en video for senere å legge på kommentar (stk) og det haster med å få dette på "lufta", vil jeg bruke Splice etter justring i kamerarullens egen "editor". Har du ambisjoner om noe fancy og du vil ta ut videoen via PC eller Mac, lær deg 1st.Video. Den har for øvrig et lignende gresesnitt som "Vc Audio Pro" som er aktuell til ren lydredigering.

Ingen kommentarer: