torsdag, mai 19, 2011

iPhone for reporters

Til iPhone finnes nå 500.000 programmer, apps. Til journalistisk arbeide er det i dag behov for verktøy for gode lydopptak, stillsbilder og video. I tillegg må vi kunne rediger media, skrive artikler og sende stoffet hjem via FTP og mail for mindre filer. Streaming av hendelser er også viktig å kunne gjøre. I nær kontakt med Institutt for Journalistikk i Norge og Update i Danmark har jeg og noen flere (NRK)gjort noen valg i mylderet. Sannheter om hva som er best er kortvarige. Her må en henge med, men samtidig må appene læres og det er viktigere å få kunnskap om bruken enn alltid å lete etter ny morro. Til radio er "Report It", tatt i bruk, men Skype fungerer også fint. Lyden redigeres på "Vc Audio Pro". Jeg prøver ut Mongle som en konkurrent. Begge har flerspor redigering og vi kan blande inn lyder som tidligere er tatt opp. For eksempel kontentum.

For stills-fotografering bruker vi appen "Kamera" eller "HDR Pro". Bildet kan redigeres i Photogene. Den har muligheter for deling / hjemsending via FTP og da kan vi navne fila og gi bildet tillegsinfo som retttigheter mm. Ren filopplasting av bilder eller video fra "Bilder" skjer med "Shoot It Live". Video har jeg valgt å redigere i Splice. Den er fin ikke minst fordi skjermbildet i trimmodus er stort. Jeg kan også legge på "voice over", altså egen kommentar direkte i tidslinjen. Når jeg trenger mer avansert redigering er "1st video" fin, og mer avansert FTP kontroll - "FTPonTheGo". Streaming skjer med bambuser. Den er best, men en avtale med firmaet Bambuser må på plass for profesjonelt bruk. Til ren notatskriving bruker jeg "Evernote", eller rett og slett leser inn lyd-memo. "NoteToSelf" sørger eventuelt for at lydnotatet mailes direkte til meg eller en annen i redaksjonen. iPhonens fortrefligheter når det gjelder reseach eller nyhetslesning, får jeg komme tilbake til i en ny blogg.

Ingen kommentarer: