mandag, juli 04, 2011

iPad boom.

Hva skjerá. Det er solgt 25 millioner iPad så langt, og i løpet av året vil salget ha doblet seg sier http://gigaom.com Hvorfor?
Den er liten nok til å dra på støtt, og har samme funksjonalitet som både PC og smarttelefonen. Den er alltid på nett.
De mange med iPhone og andre smarttelefoner får brukt sine favoritt-apper. I dag finnes det over 500.000 programmer bare til iPhone og i tillegg varianter med bedre oppløsning til nettbrettet. Appene koster sjelden mere enn en iskrem.
iPad-den kan videre bli din personlige TV fordi Tv-stasjonenene av en viss størrelse lager apper og dermed en direkt tilgang til kanalen. Og de inviterer ikke bare for titting, men også for chat, tilbakemeldinger, spill etc. Her kombineres sosiale medier med innholdet i programmene. Det enkelte program lager også sine apper eller spesialsydde sider for lesebrett. Eksempler er Hurtigruta og Tour De France. VM på ski i Oslo kunne ha vært et eksempel, men de utnyttet ikke potensialet og lot det bli med enveis informasjon (om jeg ikke husker feil). Hurtigruta minutt for minutt fikk i mitt hode betydelig merverdi gjennom chatten på Twitter og Facebook.
I nær fremtid regner jeg med at programkonseptene på TV bygges rundt publikums direkte tilbakemeldinger fra sofakroken. Hva med et sjekke-program-konsept? Levende bilder fra publikum er også mulig, men forhåpentligvis legges det opp til siling.

Via iPad eller andre lesebrett, vil vi venne oss til å fjernstyre media. Det finnes i dag ikke bare Apple TV som en mediahub i stua, men en rekke løsninger også med stor harddisk /serverløsning. Det blir din personlige "cloud", sky, med innhold. Bilder, musikk, filmer og Tv-show. Apper med programguider lastes ned. iPad styrer det hele via trådløse nettverk, Wi Fi, i heimen. Også en eller flere PCer kan lett fjernstyres.

Vi kan ha ting lokalt på lesebrettet også. "Movie to Go". Via mediaadapter HDMI eller VGA, kan jeg spille direkte på storskjerm eller projektor, hvis det er det jeg vil.

Den ultimatte dings: Bare for et par år siden var bilderammen årets julepresent. Et par år før var det kanskje mp3 spiller. Lesebrettet, og i mitt tilfelle iPad, (som er så overlegen at inntil videre er det nærmest synonyme ord,) , er altså en sammenslåing av alt dette og mye mere til.

Hva bruker jeg ikke iPadden til? Jeg koker fortsatt ikke poteter på den, eller rister brøskiver.(morsomt). Videre er den dårlig på video av typen Flash. Her tilpasser bransjen seg etter Apple, ser det ut til. Apple og Adobe er ikke akkurat bestevenner. Resten av bransjen går over til html5 standarden som den støtter. .
Ja og så skriver jeg fortsatt raskere med ordentlig tastatur, som nå.


Ingen kommentarer: