tirsdag, juli 05, 2011

Flere journalistiske verktøy for Pad og iPhone

Jeg har supplert mappa med journalistiske verktøy og tar med apper for overføring mellom enheter, fra /til Mac/iPad /iPhone, reseachverktøy, sosiale og alternative redigeringsverktøy.
Hindenburg, Wavepad og iRig er gode program for å redigere lyd når ett spor er nok. Ingen av dem er kompatible med klipp/lim standarden som støttes i Monle og Report It. Jeg holder en knapp på Hindenburg av disse tre da den kan skrubbe lyden og har et fantastisk enkelt grensesnitt hvor fingrene mine ikke oppleves for store. (De er store). Det å legge til tidligere opptak er ikke umulig, men litt vrient. Wave Pad og iRig er gode på effekter som Normalize, High Pass, Compress mm. iRig har også Pitch hvis vi vil gjøre stemme ugjenkjennelig.
Monle er nevn tidligere, og en fantastisk intuetiv flerspors redigering. Problemet er bare at den krasjer ved sammenslåing /eksport av sporene på iPhone 4 . På net leser jeg mange er utålmodig etter oppdatering, men firmaet som lager den forholder seg taus så langt.

Note2Self sender med ett tastetrykk min muntlige beskjed til meg selv eller det kan også gjøres til andre ...redaksjonen.

Når det gjelder stillsfotografering kommer vi stadig borti det at kontrasten er for stor. HDR Pro tar to bilder og regner ut det beste fra begge . Se eksemplene under.


Photogene er nevnt tidligere. Vær oppmerksom på at versjonen for iPad er noe anderledes og mere avansert enn den for iPhone.

Med PhotoSync kan jeg trådløst, overføre eller synke bildene og videoene mine mellom iPad, iPhone og Mac. Jeg slipper altså synking med iTune. Det hele går veldig hurtig og jeg kan redigere på den enheten som passer meg best.
Gulesider er et "must" for journalister og kombinert med stedtjener (GPS) er den mye mere anvennelig enn på PC . Den leter ut fra ditt ståsted. (Eks. Hvor er nærmeste Mac Donald)

Om du ikke har Evernote og Dropbox er det bare å hente det ned med en gang. Rett nok kommer det flere "Cloud-programmer".... Disse to synkroniserer det vi skriver eller filer vi vil ta vare på og laster dem over i "skyen" i bakgrunnen uten at jeg trenger å vente på opplasting. Det hele foregår usynlig med FTP og når jeg trenger notatene / bildene/ filene finnes dem på min lokale PC eller annen enhet. Programmene finnes for alt av maskinvare. Androide, Nokia, PC, Mac.... etc. Vi kan også dele mapper med andre.

Google translater oversetter mellom en drøss språk, og den snakker! Skriften kan videre blåses opp i stor font slik at jeg lett kan vise et ord til en forbipaserende.

Twitter blir aldri det samme etter at jeg begynte å bruke Flipboard. Den finnes bare for iPad. Programmet henter ikke bare opp #stikkord som Twitter eller Tweetdesk gjør, men artiklen som twittermeldingen viser til. Det hele blir ytterst leselig og du kan følge en rekke tematiske strømmer av informasjon eller nyhetsbyråer. Facebook har en egen "kanal". Den er suveren til reseach. Den er grunn nok til å kjøpe iPad, spør du meg.

Ingen kommentarer: