lørdag, november 12, 2011

iReporter i praksis

I dag fikk jeg erfare utfordringene som iPhone Reporter i utkantstrøk.

Jeg og en kollega er på vei fra Tromsø til Finnsnes da vi blir passert av blålys. En lastebil har mistet en gassflaske med propan som blir brukt til å varme opp asfalt. Eksplosjonsfaren er høy. Vi blir stoppet. Brann- og politetaten har sperret veien. Sykebil kommer opp på sida vår.

Først tar jeg stillsbilde med iPhonen. Deretter lager jeg en videosnutt. Så begynner jeg å laste opp bildet på epost til Nordnytt. Vi må videre, men overføringen langs veien vår bryter ned flere ganger. Telefonen marker Edge.

Redasjonen i Tromsø maser og jeg sender en MMS versjon midlertidig. Den kom på "trykk". Imens jeg laster jeg epost og redigerer videoen i Splice. Jeg innser at jeg bare kan glemme å bruke FTP appen jeg pleier, fordi filen blir for stor. I steden komprimerer jeg de 30 sekundene video ned til 800kBit datastrøm og legger fila i min Dropbox. Den er på forhånd delt videre til webdesken i Oslo. Noen mil senere på E16 er alt levert, men da er det lokale folk med "ordentlig kamera" som hadde levert på raskere linje og blitt brukt. Videoen min ble servert videre fra Dropbox, men ytteligere transkoding uteble, tror jeg. Jeg rakk å grabbe nettsida (til venstre her) med mitt MMS bilde før det forsvant ut av nyhetsverden.

Ja, ja. Saken veide i alle fall ikke veldig tunkt på "kjøttvekta". Ingen kom til skade.

Jeg bruker Netcom, og ble nok litt skuffet dekningsmessig. Jeg vet ikke om Telenor hadde vært bedre. Det må sies at langs denne veien er det ikke veldig mange brukere med mine behov i dag.

Uansett, jeg kan vel alltids i ettertid bidra til med å fylle opp Youtube... da for spesielt interesserte.

Ingen kommentarer: