torsdag, april 17, 2014

NAB og Las Vegas

Allerede på Virgin Air, skjønte vi hva Vegas handlet om. Flyvertinna på flygningen fra Los Angeles til Las Vegas maste på høytaleren om lykketall og
pengeinnsats. I ankomsthallen fant vi de første spilleautomatene. Da vi kom til Treasure Island, hotellet vårt, fant jeg først ikke resepsjonen pga.  automater og spillebord. Ved heisen til rommet mitt, stod det to ungjenter med fjær på hode som mente jeg måtte vinne en bil. En Corvette, tror jeg. Apropos heisen, det var to innganger og hver av dem førte til to forskjellige  etasjenivåer. Den første heisen jeg prøvde, tok meg til 20. etasje og over, men jeg skulle bare til 11.

Hver april kommer det nesten 100.000 mennesker fra hele verden for å høre om det siste fra Tv-bransjen. 1700 firmaer vet at dette er  stedet for nyheter og for å få vist hva de har  utviklet siden sist. Dette er verdens største  "broadcast-messe", NAB. Mitt firma, NRK, pleier å sende 20-30 folk hit, men i år er vi 15. Dette på tross av at vi står foran viktige systemmessige valg for fremtiden. Jeg kan nevne nye videoservere, kamera for nyhetene, studiokamera i HD for distriktskontorene våre og satelittutstyr for hurtig innsending av nyhetene.

Las Vegas er ikke stor, men å gå mellom kvartalene er det ikke mange som gjør. Jeg prøvde det og et kvartal tar 10 minutter å gå. Noen sa at Convention Center var i gangavstand...   
Videoen under er skutt på iPhone.

Ingen kommentarer: