onsdag, oktober 15, 2014

DJI fly away

Under NAB lærte jeg at nyhetsformidling blir streaming fra droner og security kamera. I løpet  av  sommeren har jeg lært meg å fly. Phantom Vision2 + er et quadcopter som selges som en plug and play løsning. Plugg inn oppladet batteri, les en lapp om varsellamper, og fly. Ja, "det er så genielt at hvem som helst kan fly og om noe går galt skal du bare slå av kontrolleren, så da  kommer dronen hjem og lander pent innenfor 3 meters radius". Nå trodde ikke jeg så mye på det, så jeg øvde meg innomhus med en liten drone, Nano Blade, som gjorde at jeg fikk skikkelig respekt for flyvning.

På videoen øver jeg meg mens Mari Grønlund gjør litt joga i solnedgangen.

En søndag formiddag gikk det fryktelig galt. Da fløy den sin vei.
Jeg var på det største nyklippede jordet så langt og fulgte alle regler for sikkerhet og prosedyrer. Jeg la merke til at det blinket litt feil farge, men det var ikke uvanlig for mitt kopter. Jeg var et par hundre  meter unna og fikk problemer med styrinhgen. Da prøvde jeg såkalt Fail Safe. Det skulle jeg aldri ha  gjort. Den oppførte seg som den ikke hadde noen hjempunkt og drev vekk. Straks så jeg ikke hvor den var.
Jeg lette med WiFi finder i nærområdet og i dagene som fulgte ble det lange turer over jordene og i skogen i området.
Når jeg googler DJi Flyaway finner jeg ca.132 000 treff. Dette er en software bug. Lærdommen er: Aldri stol på automatikken.
Nå har jeg fått ny DJi og den virker faktisk mye mer stabil, men jeg kommer ikke til å bruke Fail Safe modus, ever again.

Ingen kommentarer: