søndag, mai 27, 2007

Presentasjon på nett med enkel software


Kollega Eirik bad meg lete etter en programvare for å dekke presentasjoner. Altså: En mann står og snakker på talestol, og viser samtidig noe på en projektor. Vi setter opp et kamera for å streame- eller presentere en fil av foredraget. Bilde jeg lager på kamera blir liksom hverken eller -. Skjermen er for lys i forhold til talestolen, og utsnittet kan ikke ta begge elementene. Det må da finnes en programvare som vi kan ta det som er på pcen og legge til en video. Tenk deg at powerpoint hadde muligheten av "insert video from webcam" under presentasjonen. Da kunne vi også fått den som taler opp på skjermen, i tillegg til å legge ut datastrømmen på nett.
Eirik har selv kommet et stykke videre: Wirecast fra http://www.varasoftware.com/
Det er et program som gir meg en bildemikser. Jeg komponerer bakgrunner, legger inn media som videoer, lyd og bilder og legger til slutt på meg selv fra et kamera. Det hele styrer jeg som en avvikling over en bildemikser i et tvstudio.
Så langt ser jeg ikke at jeg kan legge programvare i bakgrunnen som når jeg vil lage opplæring på noe. Det får jeg grunne videre på. Noen som vet mere om dette? Kommenter eller send meg en mail. Får vi dette til å funke, er det helt klart noe jeg kommer til å bruke.... Gunnar

Ingen kommentarer: