lørdag, september 29, 2012

Om å hakke grønnsaker ...

..eller skal jeg heller si hakke opp en film.
 Jeg er på kurs i London og treffer folk som vil lære å lage video. De ser behovet for video på websider eller i profilering av bedriftene sine. Vi er 10 folk på kurset. En er fra UNHCR (FNs arbeide for  flykninger) stasjonert i Nairobi og en jobber med data for bedrifter, hva nå det måtte være i disse dager. Et par har jobbet som produsere og en i BBC. Jeg er her for å lære pedagogikken til Michael Rosenblum og Lisa Lambden. Han har nettopp skrevet boken iPhone Millionaire og de står bak en rekke suksesser som Current TV, Travel Channel og New York Video School.

Om å hakke grønnsaker...
Ta først et nærbilde av hendene, så av ansiktet, så "over the sholder", så oversiktsbilde og til slutt et sideskudd. Det er det.5 bilder.
Tell til 10 for hvert bilde
Absolutt ikke rør kamera

Hvis du blir sendt til Afganistan og det er en demonstrasjon av våpen. Hva gjør du? Svar: Det samme
Du blir sendt til Firenze til en som håndlager sko.... Du må gjøre det samme.
Aldri intervju noen... (Han mener oppstilt, eller sitting down.) Still spørsmålene som må besvares underveis.
Det kalles sound bytes.
Jeg er fullverdig kursdeltaker og  gjør de to øvelsene som hører med i kurset. Kurset stiller med HDV kamera, men et par deltakere bruker  DSLR kamera. Jeg bruker kun iPhonen. Det er interessant å se hva som er mulig å få til. Alle lærer å redigere på Final Cut X. For profesjonelle som meg og har en drøss referanser, er det en stor utfordring, men jeg skjønner at den er enkel for de som ikke har sett videoredigering tidligere. Programvaren har såkalt Sticky Timelime og du nærmest bare kaster på de bitene du vil ha  med av råstoffet. Den grunnleggende opplæringen av Final Cut som vi trenger for øvelsen, går unna på en times tid.
Rammen for  kurset er:
Dag 1: Grunnleggende  kameraopplæring. Ut å skyte en sak
Dag 2: Lære å redigere, samt redigere saken. Deretter evaluering.
Dag:3: Her  mister  vi halve gjengen, men nye kommer til. Denne modulen kalles avansert Video training.
      Vi lærer om videofortellingens dramaturgi. Deretter om rettigheter og å gjøre skriftlige avtaler .
      Så øvelse. Jeg filmer også nå med iPhone. Vi begynner så å redigere
Dag4: Redigering. En forelesning om lydarbeide og deretter ferdigstillelse av mesterverkene. Evaluering.

Oppsummering: Ved  å følge de enkle rådene som gis på kurset greier alle å levere forståelige saker  etter  2-4 dagers  kurs. Imponerende egentlig.
Under her kan du se hvordan jeg løste oppgaven dag tre.

Ingen kommentarer: