fredag, september 14, 2012

IBC and Hindenburg


Denne uken besøkte jeg IBC, International Broadcast Convention. Det handler for det meste om tung kringkasting. Der er 14 haller med leverandører, støy og farger.. Etter NAB er IBC nest største krinkastingsmessen i verden.
Jeg ville se etter mobile apper for journalister. Det var det ikke mange av. Kanskje fordi denne teknologien ikke har den store økonomien bak seg. Vel, jeg fant en bås med Tieline og Lucy. Lucy hadde i min forståelse ingen nyhet andre enn at de har lagt ned satsingen på  direkte video, streaming. Nok om det.

Jeg ville gjerne treffe folkene bak Hindenburg for å høre om de har tenkt å legge inn cut/past funksjonalitet. Jeg fant et telefonnummer til firmaet på nettsidene deres og ringte Chris. «Ja, vi er på IBC, men orker ikke hallene så vi har leid en leilighet ca. 5 minutter unna.
Dagen etter gikk jeg og to kollegaer, Asle og Frank på jakt med kartappen. Vi fant en leiegård og ringte på: «Hei, jeg er Chris.» «Jeg er Nick». «Jeg er Preben». «Vi er Hindenburg System… Vil dere ha morgenmat.»  De så ikke ut som folka med jakke og slips i hallene. De var veldig danske.
«Hindenburg liksom?»

«Ja, en fantastisk historie», sier Chris, Han har vært radiotekniker i Danmarks Radio i 15 år…  Jeg ser for meg brosjyren deres med  tittelen «It´s all about the story».  «Fortell», sier jeg.
«Ja, 6. may 1937 Hindenburg luftskipet skulle lande i New York, og for første gang i historien skulle det være en direkte rapportering på radio. Teknikerne hadde rigget et stort skap med senderutstyr . Reporter var Herbert Morrison og han forteller i generelle vendinger om luftskipet og været. Så skjer det fatale.»
Historen har  jeg funnet på Youtube i diverse varianter og noen har  klippet til opptak fra stumfilm som finnes av hendelsen.


Vi får høre at de kommer med en ny versjon Hindenburg Field Recorder Pro. Vi kan lage spillelister av favorittklippene i dag.  Den tilbyr direkte levering fra telefonen på sending med retur, selvsagt. En analog klokke kommer i bildet. Videre forhandler de med Digas om felles format og tilpasninger.  Når kommer dette? De ser på Preben som er datanerden av de tre… «Mannen må sove, vet dere. Men det kommer snart.»

Apropos hendelsen med  luftskibet, så syns jeg det er interessant å høre historien fortalt i etterkant av fotojournalist Fred E. Bamberg. her: 

Ingen kommentarer: