søndag, oktober 27, 2013

Demensavdelingen



Vi skal lage Tv-aksjon om demens og jeg gleder meg. Jeg har tenkt at jeg skal være dagevis i en lukket avdeling  å dokumentere hvor elendig Norge tar seg av gamle og syke, og spesielt de som ikke kan ta vare på seg selv. ..Litt forutinntatt der altså…
Finnes det lukkede avdelinger i Norge…. Jeg mener hvor døra er fysisk lukket og låst?

Som forberedelse drar jeg på seminar der Maja Daniels, en svensk stillfotograf, journalist og sosiolog forteller og viser bilder  fra  dementavdeling i Frankrike.

Så kommer bestillingen. Du skal være med Lotte Olsen. Hun skal blogge fra omsorgshjemmet på Hvelven ved Hønefoss. Du skal ta stills og lage et par ”teasere” på TV for bloggen.

Jeg tar med meg Canon C300 for jeg har en hemmelig idé om å bildelegge aksjonslåta til Thom Hell, How. Vi har i år ikke tatt oss råd til å lage musikkvideo av den da det kostet skjorta i fjor.
Jeg har også med meg Canon Stillskamera EOS 650D som for øvrig tar glimrende video.
Videre må jeg ha XF305 kamera som er VJ-standard for HD produksjoner på NRK Marienlyst. Årsaken er at jeg vet jeg må jage situasjoner og jobbe raskt når det skjer ting…. Og det egner C300 seg dårlig til. Lotte skal også ha et  kamera for hun blir boende  på gjesterommet og jobber derfor alene når ikke jeg er der. Så har jeg med meg et Gopro Hero3 for å ta timelaps av tiden som flyr –soloppgang  og solnedgang, skyer over  himmelen, men også for andre eventualiteter. Ja og så har vi med  oss hver vår iPhone da. Den brukes til alt av sosiale medier som vi selvsagt er supergode på både Lotte og jeg.



Sammen med Lotte  gjennomfører jeg også en nattevakt. Det er runder innom alle rom
klokken 0200 og 0600 og samtalene med de som ikke får sove. Ja og så måtte jeg filme leggeprosessen for mange og morgenstell.


Flere ganger i løpet av natta høres rop om hjelp i korridoren. Jeg starter kamera, og  selv  om jeg ikke ser stort i mørket fanges lyden opp.

Mellom 2 og 3. Vakt setter jeg raskt sammen et utkast til ”musikkvideoen. Den blir vist  til kollegaer i Tvaksjonen og på vaktrommet på demensavdelingen. Tårene må holdes  tilbake. Men det er bare hverdagen, ubesudlet, men med en vakker låt til.

I materialet er det tre av brukerne som utpreger seg. Gerd, Trygve og Sven. Jeg viser et utdrag for Unni som er prosjektleder for  Tv-aksjonen, og hun kontakter Kringkaster, de  som programsetter NRK. Vi får tilbud om å lage 29 minutter i beste sendetid på NRK1 om en snau uke.  Egentlig var programmet nærmest ferdig etter min lille redigering på stuebordet mitt mellom vaktene på Hvelven.
Tilbakemeldingene ble meget bra. Lotte viste omsorg, kjærlighet og god formidling. Jeg stod nå der mest i ro med et av kameraene.
De ble brukt til det de var best på  GoPRO, HX30,  C300 og XF305. Stills ble det også, men de tok jeg  fra C300. Jeg valgte nemlig progressiv modus, dvs. at alle bilden, 50 i sekundet var stills. EOS ble altså brukt.
Sa jeg at vi blogget med iPhone også…. Men det havnet ”bare” på nett.






Ingen kommentarer: